RHYTHM & WESTERN VOLUME 1-3 – VARIOUS ARTISTS

Artiest info
Website
facebook
Label: Koko Mojo Records

 


 “To make people DANCE and ENJOY!!...“

Atomatic en Koko Mojo Records zijn “min of meer” zelfstandige onderdelen (divisies) van het besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, Rockstar Records Limited. Het Rockstar Records label werd opgericht in 1979 en is gevestigd in het Spindrift Records House in Clacton-on-Sea in Essex (UK). De zetel van Koko Mojo Records is gevestigd in de tweede grootste stad van Ierland, Cork. Lang voordat de markt overspoeld werd met  goedkope copycat-releases van lage kwaliteit, stond Rockstar Records samen met ACE Records en Bear Family Records bekend om hun heruitgaven van hoge kwaliteit en hun “KILLER-NO-FILLER” ideologie. RR slaagde waar grote labels faalden, door de muziekfans te voorzien van zowel uitgegeven als niet-uitgegeven muziek van klassieke R'n'R-artiesten.

Het doel van Koko Mojo Records is heel simpel: onder de noemer Blues/R&B dansbare muziek uit de jaren 1950 uitbrengen! Hun cd-compilaties zijn samengesteld door ervaren dj's en hun belangrijkste doel is om je te laten dansen “From Argentina via Los Angeles to Ireland, from Blues to Hillbilly and Rockabilly...”. Er dient hierbij opgemerkt te worden, dat er een verschil is tussen de originele, traditionele r&b (een term die uit de jaren voor WOII stamt en die staat voor stevige, rauwe muziek, die zich meer richt op jazz, gospel en blues) en de hedendaagse, moderne r&b (een muziekgenre dat er wel wat van wegheeft en dat een combinatie is van soul, funk en hiphop). Moderne r&b werd populair na het discotijdperk van de jaren tachtig.

De huis DJ, die heelwat cd’s voor Koko Mojo compileerde is Victor Mac, beter bekend als “Little” Victor, The Beale Street Blues Bopper en ook DJ “Mojo” Man. Mac is een Italiaans-Amerikaanse blues- en rootszanger, gitarist en mondharmonicaspeler, evenals platenverzamelaar, musicoloog, entertainer, dj, songwriter en producent. Hij is vooral bekend door zijn samenwerking met Louisiana Red op de albums ‘Back to the Black Bayou’ (2009) en ‘Memphis Mojo’ (2011).

In 2018 bracht Victor ‘Deluxe Lo-Fi’ uit. Het album werd opgenomen in een periode van acht jaar met verschillende muzikanten, waaronder de Downhome Kings, Kim Wilson, Big Jon Atkinson, Rusty Zinn, Carl Sonny Leyland, Steve Lucky en Harpdog Brown.​ Het album werd in hetzelfde jaar in het VK door The Blues Lounge verkozen tot "Album of the Year" en ook in Scandinavië door het tijdschrift Blues News.

THE "MOJO" MAN: “Met trots presenteer ik jullie een nieuwe Boss-serie gericht op zwarte artiesten die country- en westernmuziek maken, vóór Civil Rights en voordat artiesten als Charlie Pride en Linda Martell het acceptabel maakten voor de enorme meerderheid van de blanke mensen voor een Afro-Amerikaan om dit soort muziek te doen in de late jaren zestig. Daarvoor stond het niet echt in het boek en tot op de dag van vandaag worden zwarte artiesten in C&W nog steeds als een "nieuwigheid" of een uitzondering beschouwd. De term "Country Music" werd bedacht in de jaren 1940 omdat de eerdere term "Hillbilly Music" vernederend werd geacht. Rond dezelfde tijd verving de term "Rhythm and Blues" de term "Race Music" of "Sepia" om dezelfde reden. Het grappige is... Zwarte artiesten waren de pioniers van dit genre, maar toen platenmaatschappijen in de jaren twintig muzikale "genres" creëerden om de platen die ze uitbrachten beter op de markt te brengen, moesten Afro-Amerikanen het min of meer met rust laten. Hetzelfde gebeurde met blanke artiesten die blues deden. Degenen die het bleven opnemen, zoals Jimmy Rodgers (tegenwoordig beschouwd als de "Vader van Country Music"), Gene Autry, Sam McGee (en vele anderen) begonnen plotseling anders te worden bestempeld. De term "Blues" werd plotseling alleen gebruikt voor zwarte artiesten. Op "Rhythm & Western" probeerde ik Afro-Amerikanen te verslaan die C&W deden en zijn vroege incarnaties op 360 graden. Veel nummers hier zijn "klassieke" C&W-nummers, veel nummers zijn uitgebracht als "R&B" alleen omdat ze niet door een blanke artiest zijn gezongen en andere zijn "nieuwigheid"-nummers met een sterke Country-smaak of gewoon een C&W-draai eraan…”.

RHYTHM & WESTERN VOLUME 1

Volume 1 ‘When Two Worlds Collide’ opent met een fantastische doo-wop-versie van de eerste # 1 Hillbilly-Honky Tonk-hit ooit "Pistol Packing Mama" van de Hurricanes, gevolgd door Long John Hunter's vertolking van de Grandpa Jones’ klassieker "Old Rattler" voordat hij naar "A Knockin' at My Baby’s Door” gaat, een nummer dat door Titus Turner opgenomen werd. Sommige verliezen hier een zangeres en dat geldt voor nummers als "Ida Red" door Bumble Bee Slim en "Rosa Lee" door Andre Williams en nog veel meer. Uitstekend is Koko Taylor's kijk op Webb Pierce's "Honky Tonk Song" en Gene Autry's klassieker "Take Me Back to My Boots and Saddle" van de Ray-O-Vacs. Fats Domino doet zijn versie van Hank Williams’ "Your Cheating Heart" en King Curtis zijn versie van het klassieke "Home on The Range" van de blanke saxofonist Boots Randolph. Er is ook het klassieke Country nummer "When Two Worlds Collide" van Damita Jo en Esther Phillips' versie van "Release Me" (gepopulariseerd door Ray Price en Kitty Wells). Guitar Jr. doet een ruige versie van "Pick Me Up On Your Way Down", ook opgenomen door Charlie Walker, Buck Owens, Patsy Cline, Jerry Lee Lewis en nog veel anderen. De geweldige Scatman Crothers neemt "Ghost Riders In The Sky" (het beste westernnummer aller tijden) rechtstreeks mee naar Harlem. Verder zijn er nummers van Smokey Hogg, Wade Flemons, The Coasters, Mercy Dee, Solomon Burke en The Crowns. Het bekendste is waarschijnlijk "Maybellene" van Chuck Berry, de belichaming van een C&W-nummer van een Afro-Amerikaanse artiest. Het slotnummer is de eerste opname van het klassieke westernnummer "Corinne Corrina" van Charlie McCoy & Bo Chatman. In 1928, toen het nummer werd uitgebracht, was dit een zwarte "Blues"-track. Decennia later werd dit zwarte geluid magisch wit, en dit soort muziek werd witter als sneeuw.

RHYTHM & WESTERN VOLUME 2: YOUR CHEATIN’ HEART

Volume 2 ‘Your Cheatin’ Heart’ opent ​​met een fantastische versie van Hank Snow's "I'm Moving On" van Clyde McPhatter, voor we naar "Whiskey, Women & Loaded Dice" van Joe Liggins gaan. Damita Jo doet een uptempo versie van Hank Williams' klassieker "Jambalaya (on the Bayou)" en Ike Turner gaat terug naar zijn Country & Western roots in "Going Home". Bobby Hebb levert een prima versie af van de C&W-standaard "Night Train To Memphis", geschreven en voor het eerst opgenomen door Roy Acuff, maar ook opgenomen door Red Foley, Grandpa Jones, Webb Pierce, Floyd Cramer en een groot aantal andere artiesten. Low Rawls & The Pilgrim Travellers met "If He Holds Your Hand" zijn het perfecte voorbeeld van hoeveel Country & Western werd beïnvloed door Black Gospel. Het beruchte Hank Penny Western Swing-nummer "Catch Em Young, Treat Em Rough, Tell Em Nothin'" wordt hier slim herzien door Mabel Scott. Cecil Gant's versie van "Goodnight, Irene" is hier een van mijn favoriete nummers. “Uncle Bud” en “Let Hootenanny Blues”, of nog meer Hillbilly van Billy Bland en Little Mac, gevolgd door een ongelooflijke versie van "Got You On My Mind" van Brook Benton (een nummer dat ook is opgenomen door Webb Pierce, Jim Reeves, Hawkshaw Hawkins, Jerry Lee Lewis, Kitty Wells, Buck Owens en een heleboel andere zangers). Van Ray Charles is er zijn versie van "It Makes No Difference Now" (Gene Autry, Merle Haggard, Ernest Tubb etc.) en van Ivory Joe Hunter "I Almost Lost My Mind". Een verandering van tempo volgt er met de Lovers en hun "I Wanna Be Loved" en de mooie R&B-vertolking van Jimmie Davies' klassieker "You Are My Sunshine" is van Richard Berry & The Pharaohs. Lazy Lester doet een swampy update van "I Hear You Knocking" (oorspronkelijk geschreven als een C&W-nummer door zijn producer JD Miller) en Little Esther verandert op magische wijze Jim Reeve's countryhit "Am I Easy To Forget" in R&B zonder echt veel te veranderen. Arthur Alexander is de volgende met een uitstekende versie van Johnny Bond's "I Wonder Where You Are Tonight", een nummer dat ook is opgenomen door Hank Snow, The Louvin Brothers, Porter Wagoner, Flatt & Scruggs, Ernest Tubb, Bill Monroe en nog veel, veel meer. "Long Gone" werd door Eartha Kitt als enig niet Amerikaans opgenomen en de geweldige King Curtis geeft een onverwachte "Stand By Me"-behandeling aan "Your Cheatin' Heart". Volgen nog "Don't Break This Heart Of Mine" van Jimmy Beasley en "Farewell" van Willy & Ruth en meer "Country & Western-klinkende" Black Gospel met "Wade In The Water" van The Soul Stirrers. Hank Ballard & The Midnighters doen het op Buck Owens' hit "Excuse Me (I've Got A Heartache)" en een tweede portie Little Esther volgt met Hank Williams' "Why Should We Try Anymore", gevolgd door Hank Thompson's "Humpty Dumpty Heart" door Elton Anderson. "I Burned Your Letter" van Ruth Brown is er in een versie van Ruth Brown en het slotnummer "Cigarettes, Whusky, and Wild, Wild Women" is een klassiek deuntje van The Big Three Trio. Nashville-songwriter Tim Spencer schreef dit nummer in 1947 en nam het voor het eerst op met zijn groep Sons of the Pioneers. Country & Western-fans herinneren zich waarschijnlijk de versie die is opgenomen door Buck Owens.

RHYTHM & WESTERN VOLUME 3: LOVESICK BLUES

Volume 3 ‘Lovesick Blues’ opent ​​met Lucky Millender’s versie van de country klassieker, “Chew Tabacco Rag” (Billy Briggs, Zeb Turner, Pee Wee King…) gevolgd door Jimmy Ricks (The Ravens) -met wat voor een stem- met “Do You Promise”. “Queen” Dinah Washington doet dan haar versie van Hank Williams “Cold Cold Heart” en Andre Williams de Jimmy Davis’ standaard, “You Are My Sunshine”. Nummers als “As You Can See” van The Chips, “The Big Rain” van The G-Clefs en “Let’s Forget About the Past” van Clyde McPhatter worden vaak onterecht omschreven als R&B, omdat ze door Afro-Amerikaanse artiesten gezongen worden. Dit geldt ook voor “Dog Gone” van Donna Hightower. Er volgen nog geweldige C&W nummers als “Tumblin’ Tumbleweeds” van King Curtis en “Funny How Time Slips Away” van Jimmy Elledge, de Willie Nelson klassieker die nog door andere artiesten opgenomen werd. The Marvelettes delen “Love Letters” uit en Rudy Ray More (aka The Harlem Cowboy) en Jeanie Marie Anderson zingen de ballade “Ballad of a Boy and a Girl”. Componist Buck Ram (die ook de managers van The Platters was) beweert dat “Only You” origineel geschreven is als een “country” nummer, voor dat hij het door The Platters liet zingen, die er een wereldhit van maakten. De versie opo het album is een oudere versie, zonder de bekende “triplets”. Ze leunt daarom kaarter aan bij de Carl Perkins versie, die op zijn debuut album voor Sun Records te horen is. “A City” van The Pilgrim Jubilee Singers is nog een voorbeeld van de link van country muziek met Black Gospel. Merk nog op dat de gitaar intro “geleend” is uit de klassieker “Steel Guitar Rag”, van de blues artiest Sylvester Weaver in 1923. Verder kan je op Volume 3 ook nog genieten van: Big Bill Broonzy (“Nancy Jane”), Brook Benton (“It’s Just a Matter of Time”), “Little Johnny Parker (“My Dolly Bee”), Adam Wade (“As If I Didn’t Know”), Huey & Jerry (“I Think You’re Jiving Me”), Fats Domine (“Don’t Come Knocking”), Cab Calloway en zijn geweldige versie van de klassieker “Gambler’s Guitar”, Thin Man Watts met een aanstekelige versie van Ernest Tubb’s “Walking the Floor Over You” en de originele versie van “Step It Up and Go” door Blind Boy Fuller.  

TRACKS: Lucky Millinder - Chew Tobacco Rag / Jimmy Ricks - Do You Promise / Dinah Washington - Cold Cold Heart / Andre Williams - You Are My Sunshine / The Chips - As You Can See / The G-Clefs - The Big Rain / Clyde McPhatter - Let's Forget About The Past / Donna Hightower - Dog Gone / Lonnie Johnson – Blues Stay Away from Me / King Curtis - Tumblin' Tumbleweeds / Jimmy Elledge - Funny How Time Slips Away / The Marvelettes - Love Letters /  Rudy Ray Moore & Jeanie Marie Anderson - Ballad of a Boy and Girl / The Platters - Only You / The Pilgrim Jubilee Singers A City / Big Bill Broonzy – Nancy Jane / Brook Benton -  It’s Just a Matter of Time / Joe Hinton – Lovesick Blues / Ted Taylor – I’ll Release You / Albert Ammons – Swanee River Boogie / Ester Philips – After Loving You / Cab Calloway – Gamblers Guitar / Adam Wade – As If I Didn’t Know / Fats Domino – Don’t Come Knocking / Huey & Jerry – I Think You’re Jiving Me / Little Junior Parker – My Dolly Bee / Thin Man Watts – Walking the Floor Over You / Blind Boy Fuller – Step It Up & Go

De Koko Mojo RHYTHM & WESTERN serie bestaat uit drie compilatiealbums met telkens 28 originele nummers uit de late sixties, die staan voor typische Country en Western songs van vooral zwarte artiesten. Het album archiveert een deel van de muziekgeschiedenis, die aan de basis ligt van wat nu wereldwijd vele muzikanten aanvuurt om te spelen en vele muziekliefhebbers boeit…” (ESC for Rootstime.be)

Eric Schuurmans